Etiketter

mandag 28. mai 2012

52 hverdagsturer tur 21 STOKKAVANNTUREN

Stokkavannet. Det går ikke an å bo i Stavanger uten å ha gått rundt Stokkavannet. Og når man i tillegg har bodd 4 år i Møldalsveien, som nå forøvrig blir lagt ut for nybygging av et flott boligfelt, er Stokkavannet som bakhagen hjemme. Men det går ikke an å logge den som gått før man har gått den etter de røde T merkene vel?

Mandag 2. pinsedag var satt av til vedlikehold av egen tur. Det er behørig nevnt et annet sted. Men dagen er lang og sola skinner, og sjøl om det er en frisk vind er det fint å gå tur. Halvveis i min egen tur, kommer jeg nedom Stokkavannet. Da var det bare å sette i gang og gå runden. Etterpå tilbake til merking og vedlikehold. Så ble det to turer i dag og.




Jeg har fått noen tilbakemeldinger om at navnene på turene er skrevet med veldig liten skrift. Man må tett opptil for å se hva der står. Det kan se ut som om vi allerede er på den saken. Hvertfall er Stokkavannturen skrevet med mye større typer enn tidligere. Får håpe det holder seg slik, for dette var bra! 

Sjekk de skjønnassene jeg fant på min vei rundt!!




På runden fikk jeg og litt inspirasjon til å forevige det matnyttige rundt vannet. Kommer du til et sted der det lukter veldig løk, og ser hvite blomster som dette; ja da har du kommet til et område der det vokser ramsløk. Det er godt i dressinger og salater MEN ikke plukk de om du ikke er 110% sikker! Bladene kan forveksles med konvall som er giftige!!!!!!!! 






Når granskuddene er slik som dette; lysegrønne, myke og lubne, da er det tid for å høste de og lage granskuddsirup. Det er aldeles nyydelig på f eks is! smaker sitrusaktig. MEN du skal ha lov av grunneier for å plukke granskudd. Det er jo de som skal gjøre treet større og finere. Derfor er det bare se men ikke røre rundt Stokkavannet.....







Vet ikke helt om jeg skal logge et objekt til i samlingen, men et faktum er at rundt Stokkavannet finner du noen herlige planter som vokser fort og er store. Mange planter blir beskrevet som at de har hjerteformede blader. På denne planten stemmer den beskrivelsen veldig godt!
















Syre gikk vi mye og tygget på som barn. En sitronlignende smak. Friskt og godt!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar