Etiketter

søndag 24. august 2014

hverdagsturquest.......en tur for å sanke hverdagsturcacher

Jeg har ei notisbok hvor jeg planlegger kommende geocacheturer. Noen kombinerer jeg med å gå en hverdagstur jeg ennå ikke har gått, slik som jeg har beskrevet i et tidligere blogginnlegg.

Siden jeg fikk pakke i posten her om dagen med en ganske så nyttig UV lommelykt, var det fristende å få prøvd denne. Og det er jo en hverdagsturcache type multi som krever dette.... Moro var det å få pakke fra Geosport og oppdage at den er sendt fra naboadressen til et av de husene hvor jeg har bodd  i Elverum. Verden er ikke stor.....

Turen i dag gikk derfor til Viking stadion og hinna/vaulenområdet. Hadde skrevet maaaange geocacher i boka, men jeg har sjelden tid til å ta alle. Parkerte fint i kjelleren på viking stadion og gikk ut og skrudde på GPS-en. Og der sto jeg kun fire meter unna den første gitt! God start!!



Men så er det disse hverdagsturcachene til ahsmv.......de er ikke enkle hverken å finne eller logge. Noe jeg forsåvidt liker godt, man blir etterhvert litt lei av å plukke fram matbokser gjemt mellom steiner. Hverdagstur 34 var til overmål en mysteriecache. Sleit litt med den siden ahsmv har vært så vennlig å lage spørsmål man IKKE kan google svarene til på nettet......måtte pent be om litt hjelp (dvs få bekreftelse på hvilken oppgave jeg hadde feil på..jeg fikk IKKE rett svar!!) og til slutt ble det rett. Det er en stor fordel med programmet på geocaching hvor man kan teste ut koordinatene og få bekreftet at de er rett før man går ut i felten! Hadde god tro på at dette skulle gå fint...helt til jeg oppdaget at jeg burde hatt annet fottøy på for å komme ut til cachen......kunne kanskje gått ved lavvann, men denne får stå til en annen gang.

Hverdagsturcache 20 såg mye greiere ut.....det var hvertfall ikke noen mysterier å løse...men det var heller ingen definert størrelse, og ikke noe hint.........fant greit punktet det den bør ligge...og fant mye nedtråkket mark etter andre som og har leita. Var inne på loggene og såg at noen hadde justert koordinatene litt...prøvde de koordinatene og...men ga opp for denne gang. Jeg får gjøre et nytt forsøk når jeg likevel må ut og hente 34......ergelig!


Jeg trodde dette røret hadde noe med saken å gjøre.....der tok jeg skikkelig feil!


Henta med meg en cache på togstasjonen på gausel.....et greit funn for å få tilbake litt selvtillit.

hadde en plan om å gå i ei stor bue for å komme tilbake til stadion, men mørke skyer gjorde at jeg kutta noe av runden....prøvde meg på cachen gausel naturreservat. Det er litt artig og da, her går en på tur på asfalterte gater midt i byen og plutselig er man i tjukke skauen. Her kom regnet for alvor, så jeg leita ikke lenge før jeg ga opp og gikk videre.



Plukka en cache ved ei busslomme, igjen et greit funn for å få opp humøret igjen etter diverse bom.

SÅ var det multicachen på hverdagstur 27. Startkoordinatene vimsa litt på iphone, men da den fikk tenkt seg om fant jeg ut hva hintet betød og kunne lyse i vei og der dukka nye koordinater opp, usynlige for det blotte øye......føte meg litt james bond aktig her!!! De nye koordinatene var lenger unna enn jeg hadde trodd, men er man på tur så er man og det var ikke SÅÅ langt! Skjønte jo litt hva hintene gikk i nå, så neste funn var greit og nye koordinater til en tredje plass som og gikk greit å finne og så var det beine veien til selve cachen! Kjempeartig cache som fikk favorittpoeng av meg!!

Siden multicachen tok så lang tid, ble det i drøyeste laget å gå opp til vaulen for å hanke med hverdagstur 28. Men denne hadde jeg mentalt forberedt meg på å ta i dag, så jeg svingte nedom med bilen på tur hjem. Det er mange år siden jeg har vært så høyt over bakken, og endatil måtte jeg strekke meg og stå der oppe og skrive. Føte meg slett ikke trygg og var glad da jeg nådde bakken igjen....."takk" til ahsmv som får gamle damer til å bedrive klatring.........


høyt henger a, men er ikke sur....cachen henger en meter over hodet mitt her....


i alt ble det 5 funn av 8 forsøk i dag. Det var kanskje ikke så mye, men følte jeg hadde stor vanskelighetsgrad på mange av de. Helt fornøyd er jeg ikke, men det ble da en fin tur av det!
over tre timer og over ti kilometer påstår run-keeper at det ble :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar