Etiketter

søndag 10. august 2014

Hvordan at planlegge en hverdagstrimgeocachetur!

For at en slik kombinert tur skal bli vellykket, er det nødvendig med god og nøyaktig planlegging! Her vil jeg ta dere gjennom hvordan jeg gjør dette.

1. Finn fram det du trenger og sett deg ned for å planlegge.

du trenger en mac (eller pc) og en profil på geocaching.com. Det er gratis, men du får med deg flere cacher hvis du er premium medlem. Hverdagsturcachene er for premium medlemmer......

oversikt over hverdagsturene, her representert ved boka lofta vedet som alle DNT-medlemmer fikk i fjor, og som og kan kjøpes via DNT, du kan og gå inn på STF.no eller stavanger-kommune og hente ned (og helst printe ut) kart over den hverdagsturen du vil gå. Det er en fordel å ha papirutgave eventuelt to pc er slik at du slipper bla i mellom geocaching og hverdagstur.

I phone med nedlastet app for geocaching. Det nytter IKKE med gratisutgaven. Den ordentlige koster kr 70.- og er vel verdt pengene. Eventuelt kan du ha en tur-gps. Jeg bruker faktisk begge deler, mer om det etterpå.

Blokk og blyant (eventuelt et ark) så du kan skrive ned ei liste over de cachene som blir aktuelle å finne. Jada, du KAN cache papirløst, men ute i marka har jeg ikke med full oversikt både over hverdagstur og geocacher, så jeg synes det er greit med ei liste over cachene i den rekkefølgen jeg har tenkt å ta de. Enklere å finne på gps og da.

2. finn en egnet hverdagstur, for eksempel nr 29, Dusavigturen.




3. finn kart over samme område i geocaching.com. På det kartet vil alle geocacher synes som små symboler.



4. Nå sjekker du på geocachekartet hvor hverdagsturen går. Finn deg gjerne et fint startpunkt der det er greit å parkere (eventuelt nærmeste bussholdeplass). Bestem hvilken retning du vil gå turen i.

5. ta notatboka og noter navnet på geocacher etterhvert som de ligger langs (eller i rimelig nærhet av) hverdagsturløypa. Du bestemmer jo sjøl hvor mange du vil ta, men jeg synes det er greit å notere ned alle for så å bestemme meg for hvem jeg vil ta ute på tur. Målet for denne turen er jo hvertfall å få logget hverdagsturcachen, så den må jeg JAFFAL ha med!


6. Når dette vel og vakkert er gjort, ar du fram i phonen (eller forsåvidt en android...samma det bare den har gps og geocacheprogram) og finner samme kartområde som du har på skjermen din. Det er en enkel sak på i phone, du ber den lete etter en av cachene ved navnesøk, så kommer hele nærområdet opp. Sjekk at alle cachene du har skrevet ned er med. Hvis ikke trykker du på ... og ber den finne flere cacher helt til du har de du trenger. Lagre så dette søket for offline bruk. Det er MEGET viktig, ellers må telefonen lete opp hver cache online, det tar nett tid og strøm. lagre den på et navn som du greit  finner igjen i denne sammenhengen.



7. Fordi geocaching kan ta mye strøm fra telefonen avhengig av hvor heftig du bruker kartene osv. opererer jeg med både i phone og gps. En artig detalj er at de to ikke har samme nullpunkt, av og til stemmer det ene, av og til det andre (og noen ganger ingen av de virker det som...). Jeg har erfart at det er enklere å se den store oversikten, hvilken gate man bør ta osv. på telefonen, mens finnavigeringen når man er mindre enn ti meter fra målet ofte er best med gps. Siden jeg i tillegg bruker run-keeper på i phonen, har jeg en metode på å bruke gps så langt det går, og så kontrollere med i phonen ved behov. Jeg har en gps der du og kan få opp beskrivelser av cachen og hint, har du ikke en sånn gps, er det nødvendig å bruke telefonen mer. 

For å laste ned geocacher på gps, må du koble gps til mac (eller pc) og sørge for at maskinen gjenkjenner enheten. Så må du klikke på hver enkelt av de cachene du vil laste ned (her kommer lista jeg allerede har skrevet godt til nytte). Da kommer det opp et lite vindu som vist under her, og der kan du klikke på last ned til gps. Dette gjør du for alle de du vil ha. 



Når alt dette er vel og vakkert gjort, er du forsåvidt klar for å dra ut på tur. Hvis jeg har tid, går jeg ofte inn på geocachekartet som vist over her, klikker på cachen jeg vil finne slik at dette lille hvite vinduet kommer opp, og så klikker jeg på cachenavnet, og da kommer hjemmesiden til denne cachen opp. Noen ganger kan det være greit å ha lest beskrivelsen av cachen og hintet før du drar hjemmefra. Jada, på i phone kan du få opp dette helt greit, men det hjelper lite når du har gått en halvtimes tid, kommer til en cache og så står det at du trenger f eks en magnet for å få tak i den!!! Veldig irriterende, så en liten research før du går kan være veldig greit! 

Skal du løse mysteriecacher (de sees som små blå spørsmålstegn på kartet) MÅ du gjøre hjemmelekser. Der er et mysterium du må løse før du får de egentlige koordinatene. Noen ganger må du ut til de gitte koordinater, få info, dra hjem og løse oppgave for så å dra ut igjen.  Dette bør du muligens ikke prøve på før du har trnt litt på "vanlige" cacher. 

Som en følge av diverse bomturer, har jeg en etter hvert innholdsrik sekk med på cacheturer. En ting du ALDRI må glemme, er blyant eller penn. VELDIG MANGE cacher er for små til å ha noe å skrive med. Har du ikke skrevet deg i loggen, regnes det ikke som funn! lommelykt, et par meter snøre, en magnet, notisblokk eller noe å skrive på (særlig på mulitcacher er det greit å ha noe å skrive koordinater på) ei tomflaske som kan brukes til vann (du vil forstå hvorfor første gangen du står og har bruk for ei...) OG flere ting kommer til etter hvert som man gjør seg erfaringer. 

Håper dette kan inspirere flere til å gå hverdagsturer OG finne geocacher. Vil noen være med meg og prøve, er dere hjertelig velkomne til det. Noen av cachene er det faktisk en fordel å være to for å løse, og to par øyne ser bedre enn ett når det kommer til cacher som ikke vil la seg finne. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar