Etiketter

søndag 28. januar 2018

KUTTING AV ENGANGSPRODUKTER........

NB! INTIMVARSEL

Det er jo så moderne å legge ut innlegg hvor man advarer mot sterke bilder. IKKE så her, men for noen kan kanskje dette være vel intimt..... sånne damegreier. Herved er dere advart!!


Dette er enda et tiltak for å minske avfallsberget, men det hadde også en utilsiktet positiv bieffekt.

Greia er at når man kommer såpass opp i årene som meg, så får enkelte av oss problemer med vannveiene... som salige Rauborg sa om sin mann Rambo: "han læk som ei siiiiil"

Jeg læk ikke som ei sil, men det er definitivt noe jeg må kontrollere på et vis. Etter årevis med tena lady ( det tynneste innlegget) har jeg blitt grundig lei av bruk og kast.....

Som et forsøk var jeg på Nøstebarn og kjøpte tynt lanolinholdig garn...slik man bruker for å lage babyklær som skal tåle en lekkasje..
https://nostebarn.no/2-trads-lanolingarn

Greia med lanolinholdig ull er at når den kommer i kontakt med urin, absorberes væska og så frigjøres det et såpestoff som gjør at det ikke lukter piss.

Kan dette brukes til truseinnlegg? Just one way to find out....

Jeg prøvet og feilet litt og fant fram til en fasong som lot seg knytte til truse....... strikket en femseks stykker og la de i ullkur for å mette fibrene enda mer (anbefales til baby, sikkert ikke mye annerledes for lady....)



Dette fungerer aldeles supert!!! Den tidligere omtalte bieffekten er at lanolin er fett og tørker ikke ut de (meget) ømfintlige slimhinnene som befinner seg der nede....... så disse er altså mer komfortable enn papirinnlegg!!

Lanolininnleggene kan brukes flere dager,... så lenge de "bare" har blitt fuktige kan de, som babybuksene i lanolin, kun henges til tørk og så brukes igjen. Etter noen dager, eventuelt hvis de har blitt skitne (...) vaskes de i litt milo og så legger jeg de over natten i vann med ullkur, som setter garnet inn med lanolin igjen.

https://nostebarn.no/ullkur-lanolintilskudd

Nå har jeg laget flere, så en slik vask blir ca 1 gang i måneden... ikkeno stress...


Og hvis du på tross av min advarsel har lest deg gjennom dette og nå sitter rødmende tilbake..... så skyld deg sjøl !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar