Etiketter

søndag 28. januar 2018

BRUK, FORBRUK, OVERFORBRUK #2

Jeg gir meg ikke med dette temaet.

Det er lite sannsynlig at jeg klarer å redde verden med mine små tiltak, men det føles godt å prøve å redusere det BERGET med avfall hver og en av oss lager.
Jeg bor alene så det er enkelt å visualisere hvor mye søppel ett menneske lager. Det foruroligende er at det er plastavfallet som må tømmes oftest.....

Det er desverre lenge før vi kan gå ut av butikken uten å dra med oss masse emballasje, for alt vi kjøper er godt pakket inn. Men jeg har en liten begynnelse.

HANDLENETT

Det har jeg brukt i flere år nå. Plastposer fra butikken er historie. Noen argumenterer med at de trenger handleposene for å ha søppelposer i huset. Vel, en liten funfact; en pose i matbutikken koster nå kr 1.- . En rull med 100 søppelposer (jada, i plast de og men mye tynnere) koster 29.- . You do the math......

BTW; grundig oppskrift på trinn for trinn hvordan du syr dette handlenettet ligger under sømprosjekter på denne bloggen.... altså her; https://heidiglesaaen.blogspot.no/2016/02/smbeskrivelse-av-gjenbruksnett.html


TANNBØRSTE

Det har vært flere kampanjer på dette med å minske plastavfallet, og en ting de har mast om er dette med tannbørste. Vel, jeg har gått over til bambus. Tenna blir like rene. Men.......






..........det er en børste de IKKE har snakket så mye om, men som og er plastikk, og det er oppvaskbørsten. Jeg har gått over på en trebørste. Det kule med denne er at når busta er oppbrukt, kan hodet enkelt byttes ut med ett nytt...... dette er praktisk og noe de burde se på i tannbørsteindustrien også!!



GLADPACK

"jeg har en plan".  På ønskelista står dette produktet som vil gjøre at jeg ikke trenger kjøpe gladpack mer... foreløbig går det i utstrakt bruk av bokser til oppebevaring av mat istedenfor å pakke det i plast. Et annet argument enn søppelproblematikken er at noe mat faktisk tar smak av den evinnelige plastfilmen....synes jeg da.

https://superbee.me


The Beeginner Wax Wrap Set











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar