Etiketter

onsdag 30. august 2017

Heidi gjør ting hun ikke kan #1

Det er mange ting jeg ikke kan. Det kommer spesielt til uttrykk når jeg flytta inn og skulle gjøre diverse oppussing. Men man gjør så godt man kan....


f eks: Ikeasofa uten trekk fikk sydd seg trekk. Jeg er IKKE møbeltapetserer, men læl.....


I dag fikk jeg så smått ROS for blogginga mi!! Det varmer, og jeg får lyst til å hive meg på mer. Jeg hadde jo tenkt å skrive litt om det pågående prosjektet jeg har på oppdrag fra Gotmar Rustad, og det er her jeg virkelig hiver meg ut i det jeg ikke kan!

For den godeste Gotmar spurte etter en skredder. Det er jeg IKKE!!  "Jammen", sier folk.... "du kan jo sy. Har ikke du svennebrev da?" Jo, jeg har det. I Kjole- og draktsøm... det er IKKE skredder. For en uinnvidd kan dette virke litt gresk, men altså med respekt for skredderyrket skal jeg ikke si meg kompetent til skreddersøm. Det blir omtrent som å be en konditor bake brød...han får det nok til, men det er ikke hans fag.

For å dra oversikten; I sømfag har vi Kjole- og draktsøm, dameskredder, herreskredder (de to er ikke det samme, nei), kostymetilvirker og bunadtilvirker. Sistnevnte er jeg i ferd med å ta, har teorien i boks og skal ha den praktiske prøva..... Men altså sjøl om man kan ett fag betyr ikke det at man kan de andre.....

Og så skal jeg altså sy herreskredderi...og det skal være et kostyme...altså TO fag jeg ikke kan. HEIA!

Men hva har man biblioteket til.... Ved hjelp av denne boka skal jeg få knotet til å tegne et mønster. Sjøl om det er ulike fag, så følger heldigvis konstruksjon  de samme prinsippene..








Man tager et blankt ark......






...og gjør som det står i boka, så blir det et mønster å klippe etter!



En liten funfact er at denne frakken skal være fra ca 1910. Jeg har leita i drakthistoriske bøker for å finne det rette snittet. På den tiden hadde min oldefar Julius Glesaaen skredderveksted på Rasta, og han kunne godt ha fått dette oppdraget med å sy en frakk til Væringsaasen....mest sannsynlig ble dette oppdraget utført av en skredder i Elverum......

Det som er litt artig er at jeg har min oldefars symaskin... og den er brukbar! Ja mer enn det, for den klarer ting som min moderne maskin ikke kan.



Det hadde jo vært moro å kunne sagt at jeg har sydd hele frakken på den gamle maskinen.... vel det har jeg ikke, MEN alle stikningene er gjort på denne maskinen fordi den nye ikke takler tjukk tråd så godt.  Resten av sømmen er gjort med mer moderne maskineri.






Merkelig nok passet frakken ganske bra ved første prøving....må tegne om igjen ermet, men det var da ikke så gæli.... Jeg hadde fryktet værre.






En ting dette kostymet skal ha er lommer. MANGE lommer...... Jeg glemte visst å si til oppdragsgiver at jeg HATER lommer.......men det får jeg ikke tenke på. Sying av lommer er heldigvis temmelig likt for dame og herre, så det skal jeg nok få til. Lommene skal ikke være gule...dette er bare markering av hvor noen av de skal sitte.....




To lommer her





og fire lommer der...






to til..





Mætti lommer....




Siden vi er langt unna syforretninger, og materialer til skreddersøm er vanskelige å få til, har eg laget min egen variant av innlegg...som egentlig burde vært hårduk, men som har blitt linstrie pålimt vlieselin.....



Og så var det over til Bergen......eller altså det sømtekniske når man skal få sammen en skreddersydd herrefrakk.......Da måtte jeg på biblioteket igjen og låne denne,..........








Det kommer nok ikke til å bli riktig så omstendelig som beskrevet i denne...... men NOE riktig skal jeg gjøre...... pikering av slag og krage, eggebånd i broktlinja og noe annet småsnacks......




Fant forresten en artig innerlomme som jeg aldri har gjort før (sikkert fordi det er skreddersøm og ikke kjole- og drakt)...så den må jo prøves når jeg likevel er i gang med nordskogbygdmesterskap i sying av lommer......




Det er ikke meningen at dette skal låte som klaging. For jeg liker å lære noe nytt....og skredderi er spennende, og er i grunnen litt beslektet med bunadssøm...særlig herrebunad, og den skal jeg straks i gang med å lære..... det blir vel Heidi gjør ting hun ikke kan #2 , tenker jeg.




Jada, dere skal få oppdatering og bilder av det ferdige produktet, og dere må ved anledning se Gotmar gestalte salige Helge Væringsaasen, som  fikk skreddersydd en frakk med mange lommer for å ha tilgjengelig alt han trengte til enhver tid....... Slik som denne....












2 kommentarer:

  1. Jeg vet hva jeg vil du kan vise meg når vi sees i oktober: håndsydde knapphull.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er notert! Skal ta med meg det jeg trenger :D Det var ganske forsiktig ønske da, vi rekker jo mer...... Cruella......

      Slett