Etiketter

søndag 30. juli 2017

Søndagstur med mulititasking

Som nyinnflyttet i Nordskogbygda er det mye å bli kjent med. Jeg har lenge stusset over et skilt i veigrøfta på tur opp hit. Søndagen innbød til å ta en tur og sjekke ut dette.



Tanken var en rolig spasertur på noe som tydeligvis er en sti. På vei ut døra, snur jeg for å hente gps....det er jo et par cacher borti det området der. Men ellers tenker jeg at det blir bare en kort tur, så jeg trenger ikke sekk.......Så feil man kan ta.

Note to self; man drar ikke på tur om høsten uten å ha med noe å plukke bær og sopp i!!!

Begynte så fint med parkering like ved stien. Lurer fælt på hva dette skiltet betyr....




Må spørre meg litt rundt om dette!


Markjordbær rett i stien....namnam, niste på veien!







Vel 50 meter inn, fikk jeg se en aldeles flott steinsopp. DET er skogens gull, og man går ikke forbi!! Søren ta at jeg ikke her med noe....full retur til bilen, og hente miljøhandlenettet som heldigvis (nesten) alltid ligger der. SÅ ut på tur.

Man vet man er hemmatt når turterrenget ser slik ut:



få holdepunkter og i grunnen greit å holde seg på en sti her!



Var noen flotte skrubb langs stien, men de lot jeg stå. Jeg er ikke så begeistret for de.

Så ble det først en cache og siden en til som ligger langs denne stien som er den Gamle Gamle Trysilvegen. Den går helt til Bergersjøen (den som er merket av turistforeningen.....veien gikk selvfølgelig helt til Trysil i sin tid...) Ved cache nummer to, som het luringen og var en luring og, sto det og et skilt om at denne veien kaltes lasskjørervegen...naturlig nok.


Fant en diger steinsopp til, nok til å fylle tørka. Ja jeg tørker steinsoppen. Super å ha med på tur, den gir finfin smak til sauser og annen mat. Ja, det smaker like godt om man lager det hjemme og altså. Men hvis du er på tur, har du gjerne ikke med kraft til å lage saus av. Legg i bløt litt sopp, og la dette stå, det blir en flott kraft til saus!!


Prøvde å gå en runde, men siste etappen tilbake til bilen ble på samme stien som på vei ut. Ergret meg fremdeles over mangelen på bærbøtte, men plukket blåbær i vannflaska (tom). Du vet det er bra størrelse på blåbæra når du ikke kan putte to bær samtidig ned tuten!


Vel hjemme kan jeg notere dagens fangst....ble litt CITO i dag og...hele 3.- i pantegevinst! I tillegg altså to steinsopp, vet ikke kilosprisen, men den er drøy! og igjen slipper jeg betale for å få trent. Vinn Vinn Vinn!



2 kommentarer:

  1. Hopp og hei :-)
    Tar jeg ikke helt feil så er dette skiltet/merket for "Ti på topp" turer/stier.

    SvarSlett
  2. DET var det ja.......alt dekk har fønni på mens je har vøri borte.....

    SvarSlett