Etiketter

tirsdag 27. oktober 2015

EI REAL CACHEHELG!

Det er lenge siden sist det ble både Hverdagstur og Geocachetur, for formen har slått seg på vranga her. Derfor er det lenge siden forrige blogginnlegg og. Men nå må jeg nesten skrive litt om helga jeg har vært på.

Det begynte egentlig veldig tilfeldig. I flere fora her på "detta internettet" som vi sier i Elverum kommer man i kontakt med Geocachere. Geocaching er jo fint med det at man kan gjøre det alene eller sammen, og det å dele erfaringer er alltid kjekt. Geocachere opererer som regel med nicks og ikke eget navn, meg sjøl intet unntak! Så kom jeg da i prat med MrGrappa. På et punkt erklærte jeg vel at jeg var litt lei av å cache her i byen med mugglere rundt øra samma hvor jeg gikk.....hvorpå MrGrappa umiddelbart inviterte; "kom en tur hit, her er det mange fine turer, samt ei refleksløype for nattcaching". Det var jo veldig raust og hyggelig, men i første omgang tok jeg det ikke så alvorlig.

Noen mennesker er slik at de mener det de sier......resultatet av det er at jeg var på cachehelg med nevnte MrGrappa forrige helg. Jeg har vel aldri hatt ei helg som KUN har vært caching. Som regel kombinerer jeg det med en fottur el l. Men her var det bånn gass!

Fredag ankom jeg i titiden, og da var det rett på første cache. Siden dette er MrGrappas hjemmebane hadde han selvfølgelig tatt mange cacher før, så det første jeg fikk var 8 cacher som han hadde tatt før men som vi var innom så jeg fikk finne og logge. MrGrappa er CO (Altså en som legger ut cacher) sjøl, så det var noen av de der og. Det er litt spesielt det å snuse rundt og lete mens den som har lagt ut cachen står og ser på og fryder seg hvis cachen er godt nok gjemt slik at en må slite litt for å finne den.

Deretter var det bort til en cache som MrGrappa hadde prøvd på men ikke hadde funnet. Med vanskelighetsgrad 3 burde den la seg finne og jeg var temmelig overmodig på at jeg er flink til å lete og en vanskelighetsgrad 3 burde være innafor. Men sjøl om vi var to som snusa rundt ble det dagens første DNF (altså Did Not Find....ikke funn)

Jeg tok igjen senere ved å finne en annen luring som MrGrappa og hadde forsøkt seg på før men ikke funnet. Her traff jeg blink og var veldig fornøyd med det.


På Lista


Det var fint vær på fredag, litt disig men fin sikt. Vi endte opp på en flott tur utover Lista med Fyret, et fort, Farsund sentrum og badestrender. Tilsammen var vi innom 23 cacher hvorav det ble 19 funn, som er personlig rekord for meg på en dag.

Den som bedriver geocaching har sin egen side. Det mange kanskje ikke får med seg sånn til å begynne med, er at hvis du klikker på "statistikk" får du opp alle slags grafer på hva du har gjort. Der står det hvor mange cacher du har på en dag på det meste, du kan få opp en kalender som viser hvilke datoer i løpet av et år du har cachet (det er et eget mål å fylle denne kalenderen) og du kan se hvor mange cacher du har funnet i hver enkelt vanskelighetsgrad...det er og et mål å fylle denne....noen galninger gjør det på en dag...DET krever planlegging! Slik ser min tabell ut nå.....

Vanskelighet
Terreng
11.522.533.544.55
1310300000016
1.578119330000113
21181527000043
2.516331100015
30610000007
3.50320100006
40000000000
4.50010000001
50000000000
12124448121000201

Som du ser er det langt igjen, og terreng 4 og opp er litt over min fysiske kapasitet. terreng 5 betyr at man må ha hjelpemiddel som f eks tau eller båt for å komme til cachen......vi får nå se, for meg er det å fylle denne tabellen foreløbig ikke noe mål.

Lørdag var været noe mer ruskete. Det skal sies at å cache i øsende regn ikke er noe særlig. Joda, jeg krymper ikke i vann jeg. MEN det å få logget uten at loggen eller cacheboksen blir blaut inni, det er vanskelig. Men siden det bare var byger, så la vi i vei med godt mot. Det skal og sies at for å rekke så mange cacher på en dag i dette distriktet hvor cachene ligger nokså spredt, må man bruke bil. Så det ble kjøring i mellom, og så litt gåing for å finne GZ (nullpunktet, altså der cachen bør ligge). Tilsammen var vi innom 20 cacher i dag, med 2 DNF, og den 21. hoppa vi over for da åpna himmelens sluser seg. 

"Hotellet" jeg bodde på sørga både for god mat og drikke, og hadde spa avdeling med jacuzzi ute under stjernene. Det er slett ikke så værst å være på Geocachetur!

Søndag gjorde jeg en fintelling på funnene mine, og oppdaget at jeg i dag kom til å finne min cache nr 200! Sånne runde tall synes jeg det er gøy å gjøre noe litt ekstra ut av. Derfor ble det en fin tur opp i heia for å ta en av MrGrappa sine cacher som ikke ligger så lettvint til. Det ble en fin tur hvor vi og tok med disse to skjønnassene på tur..



Siden søndag er hjemreisedag og turen i marka tok litt tid, ble det ikke så mye caching denne dagen. Men på turen til stasjonen var vi innom 4 cacher og fikk to funn. Siden jeg ikke er i toppform om dagen ble det ei temmelig slitsom helg, men og ei innholdsrik og morsom helg.og jeg konstaterer at geocaching er mye mer gøy når man er flere. Og det er ikke vanskelig, for geocachere vil gjerne ha selskap. Etter turen såg det litt slik ut på kartet (vi var over et mye større område så dette er bare noen) Grønne firkanter er geocacher og smilefjes er de vi har funnet.



Det ble ei god økt med logging på mandagen. Jeg velger å ikke sende logg rett fra iphonen, men noterer funnet og tar logginga hjemme der jeg kan skrive et par ord, noe som CO setter pris på. Det ble favorittpoeng til min cache nr 200. (Favorittpoeng er noe en geocacher kan gi ut til cacher hun liker, og som vises på cachens side på nett som ei blå sløyfe) Favoritt fordi den ligger litt utilgjengelig til og førte til en fin tur, fordi den var litt uvanlig gjemt og som en hjertelig takk til CO som guidet meg både dit og til mange andre fine plasser i helga.

Summa summarum ble det innom 48 cacher og av de ble det 40 funn, noe som og er rekord for meg på ei helg. Som du ser på kartet er det mange cacher igjen å ta i det området. Hvis MrGrappa inviterer til nok en cachetur så skal ikke jeg være vanskelig.

PS: Den refleksløypa som vel var gulrota for å få meg nedover på tur, den fikk vi aldri tatt så jeg blir jo nødt til å ta turen igjen ..........


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar